Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Varför pratar vi om varann hellre än med? 
Författare Meddelande
Forumaktivist
Användarvisningsbild

Mitt EgetForum: diagnoser1.egetforum.se/
 Varför pratar vi om varann hellre än med?
Jag har en fråga till alla er som är medlemmar här på detta forum. Jag är själv född med tre olika handikapp och jag vet inte om det här bara är något som drabbar handikappade personer, men jag har lagt märke till att människor hellre pratar om än med varann. Om en handikappad person kommer körande på stan i sin rullstol och möter föräldrar med barn går dom till andra sidan av gatan och jag har även läst att föräldrarna har hållit för ögonen på barnen för att dom ska slippa se och låta bli att ställa frågor kring det dom set. Barn är annars väldigt spontana och frågar rätt ut om dom ser något udda. Barnen får lära sig att dom får absolut inte peka och fråga trots att jag tycker att det är bättre att fråga och få ett ordentligt svar än att inte veta.
Dessutom har jag noterat att om den handikappade personen har sina föräldrar eller en assistent med sig pratar man över huvudet på personen d v s man pratar med föräldern eller assistenten om den handikappade istället för att ställa en direkt fråga.
När vi får olika hjälpmedel utprovade sker det bakom stängda dörrar. Man blir sittande ensam med en handikappkonsulent, läraren och mamma eller pappa som pratar kring det där. Ingen annan är välkommen in för att se eller ens ställa frågor och jag tror faktiskt att det är en mycket stark bidragande orsak till den okunskap som finns och som leder till osäkerhet kring hur man egentligen ska göra för att bemöta den som är annorlunda.
I somras när mina kusiner var på besök hos oss var en av tjejernas män intresserad och nyfiken på hur paas bra jag såg och hur mitt handikapp såg ut och istället för att jag fick möjlighet attt komma till tals och svara på det var det min mamma som svarade och pratade om mig.
Nu är min fråga: Vad har du som läser detta för tankar kring eller erfarenheter av detta? Är det någon annan som känner igen det på något sätt? Vad tror du? Varför är det mycket enklare att prata och skvallra om dom som är annorlunda hellre än att ställa direkta frågor och få ordentliga svar?

Senast redigerad av skorpion76 tor 06 nov 2008, 12:06, redigerad totalt 1 gång.

tor 06 nov 2008, 08:48
Profil WWW

Mitt EgetForum: http://www.lekparken.egetforum.se
Inlägg Re: Varför pratar vi om varann hellre än med?
Är det verkligen så?

I så fall tycker jag vi borde skämmas! Vet faktiskt inte om jag gör så, i så fall är det undermedvetet, men du gav mig en tankeställare!!!! :oops:

Att ingen svarar på denna tråd, tror jag beror på att vi har dåligt samvete. :oops:

Ha en underbar dag :D

tor 06 nov 2008, 10:31
Forumaktivist
Användarvisningsbild

Tack för att åtminstone du svarade, men det här bevisar ju också att kunskapen kring detta är alldeles för dålig och att det här är en fråga som verkligen behöver bli mer synlig.

tor 06 nov 2008, 12:05
Profil WWW
V.I.P
V.I.P
Användarvisningsbild

Mitt EgetForum: http://retrospel.forumportal.se/
Man kanske är rädd på något sätt? Att man ska göra något fel eller säga något fel. Eller så är man bara konstig...

Tom skrev:
Ni borde lägga in Gunde Svan som maskot för verksamheten. "Ingenting är omöjligt!" ;-)

tor 06 nov 2008, 13:38
Profil WWW
Forumaktivist
Användarvisningsbild

Ja och det är inte konstigt att folk är rädda eftersom det är sånt hysch-hysch kring om ett handikappat barn behöver hjälpmedel. Jag tillhör själv den nyfikna typen och vet att det är nära på dödssynd att beröra ämnet för den personliga integritetens skull. Man får inte fråga, får inte titta av nyfikenhet, för då kan den personen som använder hjälpmedlet känna att den personliga integriteten kränks.

tor 06 nov 2008, 15:21
Profil WWW
V.I.P
V.I.P
Användarvisningsbild

Mitt EgetForum: http://retrospel.forumportal.se/
Jo, det var nog min tanke... att man är rädd för att personen man tittar på blir arg, ledsen osv. Men så kanske det inte är ?

Tom skrev:
Ni borde lägga in Gunde Svan som maskot för verksamheten. "Ingenting är omöjligt!" ;-)

tor 06 nov 2008, 15:30
Profil WWW
Forumaktivist
Användarvisningsbild

Ja antingen är det personen själv som blir arg och säger ifrån eller så går föräldern eller assistenten in som en tredje part och säger ifrån och då kanm jag känna att jag själv blir arg. Förlåt att man råkar vara människa, förlåt att man råkar vara nyfiken, förlåt att man inte vet nåt.

tor 06 nov 2008, 15:37
Profil WWW
Support
Support
Användarvisningsbild

Mitt EgetForum: www.egetforum.se
skorpion76 skrev:
Barnen får lära sig att dom får absolut inte peka och fråga trots att jag tycker att det är bättre att fråga och få ett ordentligt svar än att inte veta.

Riktigt gamla människor kan var rätt sköna på det sättet att de blir som barn igen och kommer fram och frågar och pekar precis som barn gör - och dom har ingen mamma med sig längre som säger att dom inte får peka och fråga :D Dom kan bli lite jobbiga ibland också. Jag har jobbat med handikappade barn som ser ut som vilka barn som helst, men som har problem med sitt beteende. Det kunde uppstå rätt dråpliga situationer ibland och just äldre kom ibland fram och ställde sig och bara glodde, som om de stod och tittade på tv eller nåt. Min erfarenhet är att barn ganska snabbt fattar galoppen själva om de bara får komma fram och prata och fråga om det andra barnet vill leka och så. Man behöver inte förklara någonting, som vuxen, när man är med.

skorpion76 skrev:
Dessutom har jag noterat att om den handikappade personen har sina föräldrar eller en assistent med sig pratar man över huvudet på personen d v s man pratar med föräldern eller assistenten om den handikappade istället för att ställa en direkt fråga.

Dåligt! Föräldrar kan ibland bli så engagerade i sina handikappade barn att de får sin identitet genom barnet och pratar åt barnet (även sen barnet blivit vuxet). Det blandar ihop sig själva med sin avkomma - tror liksom att de är en och samma person och har inte riktigt tagit sig tid att tänka till där. Om assistenter pratar över huvudet på folk är det riktigt dåligt; oproffsigt. Jag blir väldigt irriterad när jag ser sånt. Men det händer andra människor också, inte bara handikappade: Att man träffar på såna som pratar över huvudet på en alltså.

skorpion76 skrev:
I somras när mina kusiner var på besök hos oss var en av tjejernas män intresserad och nyfiken på hur paas bra jag såg och hur mitt handikapp såg ut och istället för att jag fick möjlighet attt komma till tals och svara på det var det min mamma som svarade och pratade om mig.

Du får ta och prata lite med morsan din, tror jag, så hon får veta vad du tänker.

tor 06 nov 2008, 16:31
Forumaktivist
Användarvisningsbild

När det hände mig att assistenterna sa ifrån på ett oproffsigt sätt gick jag på en folkhögskola som mer eller mindre var ett släktföretag och där flera ur personalen var släkt med varann i flera led. Det är inte på någit sätt någon ursöäkt eller något försvar, men det är i alla fall en förklaring. Ja, det är det värsta egwentligen att ha ett handikapp som inte syns. Då gör det att man har ännu svårare för att bli sedd och förstådd för den man är, men icke minst trodd när man talar om vilka problem man har och vad man behöver hjälp med. Om man sitter i rullstol eller kommer gående med vit käpp då fattar folk, men dom har otroligt svårt för att förstå att man mycket väl kan ha handikapp som inte syns och det är verkligen jättejobbigt.

Senast redigerad av skorpion76 lör 15 nov 2008, 11:23, redigerad totalt 1 gång.

tor 06 nov 2008, 18:28
Profil WWW
V.I.P
V.I.P

Mitt EgetForum: http://fire-emblem.se
Jag skulle defenitivt inte ställa frågor till någon annan än den person jag undrar över (om han/hon är närvarande vill säga). Det tycker jag skulle kännas väldigt konstigt, den som känner personen bäst är väl ändå han/hon själv?

Och nog vet jag även själv hur det kan vara, för mig är det inte så fasligt länge sedan man var liten och då hände det ju ofta att exempelvis min mammas vänner talade direkt till henne om mig och inte sa mer än "Hej" till mig. Den fann jag väldigt underligt. Det är lite som att bli behandlad som om man vore för dum för att svara själv. Det var jag inte och så kan väl knappast vara heller fallet med en fysiskt handikappad människa. Jag skulle inte göra på det viset med en psykiskt handikappad heller, för den delen. Inte utan att ha försökt med denne själv.

Men det annorlunda, det bortom vetskapen, har väl alltid skrämt människan? Se bara på kulturer, hudfärger, sexuella läggningar och även detta.

tor 06 nov 2008, 19:05
Profil WWW
Forumaktivist
Användarvisningsbild

Det där tycker jag låter som en mycket bra egenskap, Tom. Det låter som att du är både klok och förståndig.

Senast redigerad av skorpion76 lör 15 nov 2008, 09:28, redigerad totalt 1 gång.

tor 06 nov 2008, 20:41
Profil WWW
Support
Support
Användarvisningsbild

Mitt EgetForum: http://www.volunteerforum.se
Själv undviker jag folk över huvug taget och går SÄLLAN ut.
Sisst jag var ute med någon på stan till ex var tror ja 3 månader sedan typ.

Jag är halv eremit, det vet jag. Men ja brukar säga det att jag arbetar hellre för människor än med människor.

"På Internet gör det inget om man stavar fel. Fråga bara alla type-in-nissar."
"Lön är en kompensation för lidandet man får utstå" - Mig

sön 09 nov 2008, 03:01
Profil WWW
Forumaktivist
Användarvisningsbild

SvartaKatten skrev:
Dåligt! Föräldrar kan ibland bli så engagerade i sina handikappade barn att de får sin identitet genom barnet och pratar åt barnet (även sen barnet blivit vuxet). Det blandar ihop sig själva med sin avkomma - tror liksom att de är en och samma person och har inte riktigt tagit sig tid att tänka till där. Om assistenter pratar över huvudet på folk är det riktigt dåligt; oproffsigt. Jag blir väldigt irriterad när jag ser sånt. Men det händer andra människor också, inte bara handikappade: Att man träffar på såna som pratar över huvudet på en alltså.
Ja och jag har lagt märke till att det knappt går att ställa föräldrarna till svars för detta. Jag har nämligen fått det förklarat för mig en gång att man inte gör det, men det betyder ju att man ska behöva tiga, lida och stå ut istället för att faktiskt få komma till tals. Det där förstår inte jag. Jag är hemskt ledsen och det är ju möjligt att det har med mitt handikapp att göra då, men jag fattar det bara inte. Bara för att det är ens föräldrar ska man alltså tillåta att dom får bete sig hur som helst.

sön 09 nov 2008, 07:38
Profil WWW
Användarvisningsbild

Mitt EgetForum: http://ettvuxetbarn.egetforum.se
Det här var en riktigt intressant tråd. Jag har arbetat med psykiskt utvecklingsstörda och med gamla människor. Och inom vården pratas det MYCKET över huvudet på folket vi jobbar med. Jag blir så arg när det förekommer, och det oavsett om den gamle kanske inte ens förstår vad som sägs eller den utvecklingsstörde. Det ÄR fortfarande människor det handlar om. Har man ett handikapp vilket som helst och kan föra sin egen talan så är det en klar regel för mig att vederbörande ska få svara själv. Skulle någon annan gå in och ta över så bryter jag på en gång...det var fortfarande den handikappade, gamla...eller vem det nu månde vara som jag talade med. Det är skillnad på om den som tilltalade INTE kan tala...men KAN hon/han tala så är det den människans rätt att också få göra det. Jag vet också av erfarenhet att folk kan vara nyfikna på den som är "annorlunda"..(tycker inte om det uttrycket) och det mest renhåriga är ju då att gå fram och fråga och förvänta sig ett svar från den tillfrågade och ingen annan.

http://ettvuxetbarn.egetforum.se

fre 14 nov 2008, 18:57
Forumaktivist
Användarvisningsbild

Tack för ditt svar som var både klokt och fint! Ja, det är precis som du säger varje enskild individs rätt att föra sin egen talan och för dom som inte kan prata finns olika hjälpmedel. För den som kan skriva finns något som heter light writer och ser ut så här.
Bild
Som en liten dator, faktiskt. Den används oftast av stumma personer. En lightwriter har en rösrfunktion också, men den är väldigt monton och låter väldigt datamässig, eller robotmässig. Sen finns det bliss. Det finns också en maskin som talar, som den kallas. Den ser ut som ett tangentbord, men på varje knapp finns ett färdiginspelat meddelande, inspelat av en peerson. På den maskinen spelar man oftast in korta meddelanden för att kanske slippa dra upp blissen bara för att fråga en enkel sak. Om man vill hålla en längre konversation kanske personen trycker på en knapp som säger att man ska ta fram blisskartan eller nåt sånt där.
Ofta sitter maskinen som talar fastsatt på rukkstolen och så att personen själv kan trycka på knapparna. Den är främst till för att visa att personen faktiskt har ett språk och en egen talan även om vederböranse saknar förmågan att prata med munnen.
Ja, den här tråden är måhända intressant, men den är framför allt viktig för att göra problemet med att prata över huvudet synligt. et var eftersom jag själv har fått känna av det som jag startade tråden.

lör 15 nov 2008, 11:18
Profil WWW
Användarvisningsbild

Jag känner till både den "talande" maskinen och blizz. Fast jag viste inte att Blizz finns som maskin också...förr inom omsorgen så var det bara bilderna. Sen har jag den filosofin att varje människa är unik och värdefull oavsett handikapp, utvecklingsstörning eller vad det nu kan vara. Och att vi alla har rätt att säga NEJ. Min tid inom vård och omsorg har lärt mej så mycket som jag absolut inte vill vara förutan. Alldeles för många har tyvär ingen bra människosyn alls. Själv vill jag bli accepterad precis så som jag är, med fel och brister, så jag accepterar andra precis som dom är, med sina fel och brister. Ingen har rätt att döma någon annan, krasst sett så är det bara vår Herre som har den rätten ( nej jag är inte religös).Så stå på dej...du har rätt att säga NEJ. Du kan föra din egen talan, GÖR DET.... ;-)

lör 15 nov 2008, 11:32
Forumaktivist
Användarvisningsbild

Maskinen som talar är försedd med blissymboler på dom olika nknapparna eftersom personerna som använder dessa för det mesta anv'nder bliss också. Sen finns det något som kallas för piktogram och som helt enkelt innebär att man pekar på bilder av det man vill säga. Ja, jag vill verkligen föra min egen talan, men det är inte alltid så lätt och jaf tycker att det är enormt märkligt att en sån här diskussion aldrig når fram till dom handikappkonsulenter som provar ut hjälpmedel, för dom är verkligen i behiv av att bli medvetna om det hör problemet. Det höär får inte tystas ner. Istället ska denna kunskap spridas och även om jag inte kan göra alla medvetna på en gång hoppas jag ändå att denna tråd är en liten början på åtminstone nånting!

lör 15 nov 2008, 12:03
Profil WWW
Användarvisningsbild

Något som slog mej efter mitt förra inlägg var att alla människor har också ett kroppsspråk. Även dom som inte kan tala. Ta den lilla bebisen tex. när en liten är mätt så viker de bort huvudet när de är mätta. Man kan även se i ögonen om någon tycker att en situation är obehaglig tex när någon pratar över huvudet på denne. Eller helt enkelt börjar skruva på sej. Det gäller bara att vara lyhörd, att sätta sig in i olika personers behov osv. Och att tänka efter själv...hur vill jag bli bemött?? Tycker jag själv att det är ok om någon pratar över huvudet på mej????...För egen del räcker det med att ligga på sjukhus. Där är dom duktiga på just den biten... :evil:

lör 15 nov 2008, 12:28
Forumaktivist
Användarvisningsbild

Jo, det vet jag. Det minns jag att min farmor kunde bli väldigt trött på när hon fortdarande levde fastän hon hade blivit sjuk och behövde hjälp av vården. Och när du nämner det där med att ställa frågan till sig själv och relatera till sig själv, hur man själv skulle vilja bli bemöt kommer jag att tänka på det här med att ha autistiska drag eller liknande.
Jag fick själv diagnosen atypisk autism för två år sen och i utredningen som ledde fram till det här pratade man mycket om autism och vad som är typiskt för just den diagnosen. Visst finns det saker som jag inte klarar av och som anses vara typiska för autism. Jag kan t ex inte orientera mig om jag är på ett nytt ställe, fast jag har dålig syn också, så det är väl delvis synens fel också, skulle jag tro. Jag har också problem med att organisera och planera det arbete jag ska göra och kan egentligen bara koncentrera mig på en sak i taget.
Sen är det ju så att det finns fyra grundpelare eller vad man ska kalla det som är typiska för personer med autism. Dom har svårt med 1) ironi och elaka skämt. Tar oftast allt väldigt bokstavligt. 2) Dom har svårt med beröring och klarar kanske inte av det på samma sätt som en fullt frisk skulle göra. 3) Dom har svårt med dubbla budskap. 4) Dom brar sig undan och harsvårt att få kontakt med andra människor. Dom har helt enkelt svårt att fungera socialt. När vi gick igenom min utredning som skulle fastställa min diagnos pratades det mycket om autism och vad som är, inte är autism. Även om det är bra att ha gjort en sån här utredning och även om jag vet att autismspektrat sägs vara väldigt brett tycker jag ändå att man inte ska ha för bråttom med att göra bedömningen att en person är autistisk bara för att den reagerar si eller så på det eller det.
Att autistiska personer har svårt med ironi innebär att dom tar allt väldigt bokstavligt och förstår inte att det man säger kan vara mer symboliskt menat. Det har inte jag så mycket problem med, kan jag inte säga, men däremot kan jag bli rent heligt förbannad när folk gör sig rolig på min bekostnad. Det tycker jag att man borde ha lärt sig för länge sen att om den andra parten inte uppfatrar det som skoj och tycker att det är roligt, så är det inte det. Ändå finns det alltså vuxna männislor som inte har mer vett i sig och det är hemskt!
Precis som du var inne på tycker jag att man innan man bedömer att någon är autistisk helt enkelt ska ställa frågan till sig själv och tänka efter: Hur skulle jag reagera om någon gjorde sig rolig på min bekostnad och skämtade om något som för mig var väldigt känsligt och allvarligt? Vissa saker passar det sig helt enkelt inte att skämta om! Så är det bara!
Sen är det då det här med beröring. Ja, alltså jag kan väl säga så här att jag inte känner någon direkt fysisk smärta av en kram, men däremot kan jag känna mig enormt olustig om kramen ges av fel person, på fel sätt och vid fel tillfälle.

lör 15 nov 2008, 13:58
Profil WWW
Användarvisningsbild

Jag börjar med kramen...jag tror att man kan känna precis som du om kramen kommer av fel orsak eller person...även om man är "frisk"...själv är jag väldigt fysisk av mej...kramar om mina vänner osv...men känner jag att det är fel person att krama...då uteblir också kramen. Och jag har varit gravt överviktig tidigare...nu är inte det en sjukdom...men nog för att få utstå spott och spä från folk, att man skulle vara mindre vetande, den där gör inget annat än att äter..och you name it....även det har en orsak.. Så är man "annorlunda" än gemene man så är man utsatt. Vi vuxna säger att barn kan vara otroligt elaka...men var har dom lärt sej det?...jo det är vi vuxna som inte tänker oss för många gånger om barnen hör vad vi säger eller helt enkelt medvetet snackar om den och den. När jag jobbade natt på ett hem för gammla förståndshandikappade så fick min son vara med ibland...det gjorde att han fattade galoppen med att alla inte var lika...och det var inget konstigt för honom. Så gör vi våra barn mer medvetna om dessa saker och lär lite vettig moral och etik till dom så tror jag att det är mycket vunnet på det. Vi måste börja någonstans juh. Sen vad som gäller autism är ju som du säger så brett...jag har jobbat med flera med den diagnosen...men dom var helt olika varandra. Så det gäller att ha sinnena öppna och "stämma av" personerna man har att göra med, och det är inte så svårt om man är en person som bryr sej om andra människor.

lör 15 nov 2008, 14:24
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 27 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa