Såg AMD:s inlägg nedan, i tjutrutan och tänkte att det kunde vara intressant ant diskutera detta. Jag är säker på att de flesta av oss har erfarit en del...
Och jag håller med. Man ska agera likadant på nätet som man gör annars. Bara för att ingen känner till ens identitet, så väljer vissa att uppträda väldigt illa på nätet. Det kan handla om personliga angrepp, sabotage eller rent spamm. Vad har man då för moral?
Som AMD också påpekade, så kan man anmäla dessa till deras internetleverantörer. Och när det gäller forum så kan man bannlysa deras IP. De erfarna bråkstakarna kan dock utan vidare gå genom en proxyserver, vilket de flesta communyties inte sätter stopp för. Dock så gör ju EgetForum det, om jag minns rätt(?).
Och administratörer emellan, hur agerar ni när dessa dyker upp på era forum?
Själv har jag haft ganska tur. De värsta historierna har jag hört från andra. Men vi har en medlem som spammat mycket, hotat med våld (förmodligen menat mer som ett skämt, men det är inte ett acceptabelt sätt att skämta på), talat nedsättande om homosexuella, mildare varianter av förtal o.s.v. Efter en rad varningar som inte dög mycket till, så diskuterade vi problemet i administrationen och vi kom fram till att vi skulle ta till hårdhandskarna, snarare än att bannlysa honom. Vi hade mer eller mindre lyckats tämja honom efter ett halvår eller så. Men den skötsamma rollen tröttnade han på efter ett fåtal månader och nu kan man fråga sig hur värt det egentligen vara att tala honom tillrätta, vilker var mycket tidskrävande.