Visa olösta trådar Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Aktuellt datum och tid: lör 01 feb 2025, 10:43
|
Sida 1 av 1
|
[ 14 inlägg ] |
|
Författare |
Meddelande |
JonatanRaven
Support
Mitt EgetForum: guider.egetforum.se
|
Dator-problem (tekniskt)
Jag har nyligen fått en dator från en polare som jag tänkte meka-ihop och få att fungera. Nu har jag stött på lite problem och tänkte att någon här kanske kunde hjälpa mig med det. Jag har aldrig tidigare byggt ihop en dator själv, så jag är nybörjare på det området.
Jag har monterat alla delarna och kopplat strömkablarna så som det bör kopplas (jag har tagit hjälp av en kompis där). När jag sedan kopplar in IDE-kablarna så startar inte varken cd-spelaren eller hårddiskarna. Vad kan det bero på?
IDE-kablarna är 39-pols (antar jag det kallas) så det bör inte gå att sätta dom fel. Jag har flera hårddiskar, men det ska inte spela någon roll på det här stadiet eftersom jag har provat att bygla om dom till slave/master o.dyl. men ändock inte fått det att fungera.
Nu står det helt still och vi vet inte hur vi skall gå vidare med problemet..
All hjälp uppskattas..
/Jonatan
|
tis 17 apr 2007, 02:51 |
|
|
Leon
Support
Mitt EgetForum: http://www.volunteerforum.se
|
Kollat så dom står rätt vad gäller slave/master eller cable select osv ?
_________________><((((º> *Blurp* Volunteer Community - Vapen Forum"På Internet gör det inget om man stavar fel. Fråga bara alla type-in-nissar.""Lön är en kompensation för lidandet man får utstå" - Mig
|
tis 17 apr 2007, 03:01 |
|
|
JonatanRaven
Support
|
Som jag sa så har vi provat slave/master, men det skall inte spela någon roll eftersom vi har provat med master på båda diskarna och kopplat in dom separat.
Cable select vet jag itne vad det innebär, men antar att det är samma sak ungefär som slave/master eller..?
|
tis 17 apr 2007, 03:11 |
|
|
Leon
Support
|
Det är typ automatisk avkänning.
0 och 1 beroende på vilken del av kabeln disken är placerad i.