Visa olösta trådar Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Aktuellt datum och tid: lör 01 feb 2025, 10:43
|
Sida 1 av 1
|
[ 14 inlägg ] |
|
Författare |
Meddelande |
JonatanRaven
Support
Mitt EgetForum: guider.egetforum.se
|
Dator-problem (tekniskt)
Jag har nyligen fått en dator från en polare som jag tänkte meka-ihop och få att fungera. Nu har jag stött på lite problem och tänkte att någon här kanske kunde hjälpa mig med det. Jag har aldrig tidigare byggt ihop en dator själv, så jag är nybörjare på det området.
Jag har monterat alla delarna och kopplat strömkablarna så som det bör kopplas (jag har tagit hjälp av en kompis där). När jag sedan kopplar in IDE-kablarna så startar inte varken cd-spelaren eller hårddiskarna. Vad kan det bero på?
IDE-kablarna är 39-pols (antar jag det kallas) så det bör inte gå att sätta dom fel. Jag har flera hårddiskar, men det ska inte spela någon roll på det här stadiet eftersom jag har provat att bygla om dom till slave/master o.dyl. men ändock inte fått det att fungera.
Nu står det helt still och vi vet inte hur vi skall gå vidare med problemet..
All hjälp uppskattas..
/Jonatan
|
tis 17 apr 2007, 02:51 |
|
|
Leon
Support
Mitt EgetForum: http://www.volunteerforum.se
|
Kollat så dom står rätt vad gäller slave/master eller cable select osv ?
_________________><((((º> *Blurp* Volunteer Community - Vapen Forum"På Internet gör det inget om man stavar fel. Fråga bara alla type-in-nissar.""Lön är en kompensation för lidandet man får utstå" - Mig
|
tis 17 apr 2007, 03:01 |
|
|
JonatanRaven
Support
|
Som jag sa så har vi provat slave/master, men det skall inte spela någon roll eftersom vi har provat med master på båda diskarna och kopplat in dom separat.
Cable select vet jag itne vad det innebär, men antar att det är samma sak ungefär som slave/master eller..?
|
tis 17 apr 2007, 03:11 |
|
|
Leon
Support
|
Det är typ automatisk avkänning.
0 och 1 beroende på vilken del av kabeln disken är placerad i.
Men det är oxå ett väldigt dåligt alternativ att använda.
_________________><((((º> *Blurp* Volunteer Community - Vapen Forum"På Internet gör det inget om man stavar fel. Fråga bara alla type-in-nissar.""Lön är en kompensation för lidandet man får utstå" - Mig
|
tis 17 apr 2007, 04:37 |
|
|
JonatanRaven
Support
|
ok, men kan det vara problemet?
när IDE-kabeln inte är inkopplad så startar disken/diskarna och cd:n som de skall, men så fort man kopplar in IDE:n startar de inte alls..
|
tis 17 apr 2007, 04:56 |
|
|
Leon
Support
|
Nä det tror ja inte är felet.
Det kan ju bero på trasig kabel oxå, har du kollat det ?
|
tis 17 apr 2007, 05:13 |
|
|
JonatanRaven
Support
|
Har bytt IDE-kabel flera ggr, har en hel påse med kablar å skit, så det bör det inte vara..
Det konstiga är att om man bara kopplar i ström kablarna till alla (hd/cd) så viner det till i dom och börjar knappra, precis som om dom startar helt ok, men när man kopplar in IDE kablarna så startar ingen av dom. Inte ens lysdioden på framsidan av cdn lyser...!?
|
tis 17 apr 2007, 05:23 |
|
|
Leon
Support
|
Jadu, har inte så mkt mer förslag faktiskt.
Se om Admin eller nån annan kan ha några förslag..
|
tis 17 apr 2007, 06:06 |
|
|
JonatanRaven
Support
|
Tja, tack ändå. Får se om det löser sig..
|
tis 17 apr 2007, 06:36 |
|
|
Samir
|
JonatanRaven: Har du försökt med att configurera inställningarna i datorn?
Det bästa vore om du berättar för oss, namn på datorn, vad för slags hårddisk du använder så kanske det blir lättare för oss att hjälpa.
Men iaf, nästa alla datorer har den här funktionen,
-> starta datorn
-> redan i början ska det stå tryck på F12 eller F8 beroende vad du har för dator/hårddisk. Står det inte, ta reda på det, genom att bara trycka dig fram .
-> kommer du rätt, befinner du dig då i MS-DOS läge, Här ska du vara försiktig!!
-> FInns en meny (minns inte vad det heter men du kan söka dig fram med hjälp av tangentbords pillar ) du ser när du kommit rätt, "start CD-ROM" kanske det står hos dig, ändra det till "Harddriver" något, detta gör att datorn ska starta från hårddisken. Troligen är det så att config.. är inställd på att starta från CD eller något och därför inte funkar för dig.
-> Glöm inte att spara "save"
Lycka till.
_________________ F
|
tis 17 apr 2007, 09:01 |
|
|
JonatanRaven
Support
|
Tja, vet inte ens själv vad som finns i burken, men det ska nog gå att ta reda på.
Jag ser inte ens BIOSen när datorn startas. Jag har hyfsat god koll på dos och hela det där, så det är inga problem, problemet ligger i själva kopplingarna och att överhuvud taget få datorn att starta.
Jag har liksom aldrig "byggt" en dator från scratch som jag i princip gör nu. Samtliga delar sitter där de skall och samtliga el-kablar sitter där de skall. Jag kan ju inte vara helt säker, men det är svårt att koppla fel eftersom det inte är samma kontakter. Dessutom får jag ju ström till samtliga delar separat. Processorfläkt, burkens fläkt, cd-n och hdiskarna får alla ström, så det är inga problem. Det är först när jag sätter in IDE-kablarna som det inte går som det skall.
Frågor:
Skall man se någonting på skärmen även om man inte kopplat någon hdisk till datorn?
Om så är fallet och det inte gör det, vad kan vara felet då?
Skall skärmen sitta i uttaget på grafikkortet eller moderkortet?
Tackar för hjälpen, fortsätter felsöka under dagen/kvällen så får vi se vad det leder till..
/Jonatan
|
tis 17 apr 2007, 09:24 |
|
|
Samir
|
Jag är inte helt säker om man kan se något på skärmen om man inte kopplat hårddisken till datorn.
Antigens ska det komma fram något på bilden där det står något " Disk not connected" typ .
Men som du säger det kommer inget upp, felet kan ligga vart som helst. Koppligarna måste vara exakt 100 % rätt för att funka. det finns en kabel som går från moderkortet till fläckten också. kolla den, kan vara felet. (om du har dator som fungerar så, det flersta har så).
Det finns två olika grafikkort, delat grafikkortoch [b]"inte delat" grafikkort kan vi kalla det.
skillnaden, Delat grafikkort är då tillsammans med cpu,
och det " inte delat" då är enskilt.
Kolla om du har delat, eller vanligt. Delat finns tillsammans med USB, MUS, tangenbordet skrivare osv finns.
"inte delat" grafikkort finns längre ner.
kanske jag inte förstod vad du menar, men det ska sitta i grafikkortet om du har det, annars är det bara i moderakortet. men det ska inte påverka att kunna starta datorn, du märker juh om grafikkortet är knasigt. då typ sätter sig skrämen i vänteläge, gul lampa på skärmen brukar lyssa, oftast.
|
tis 17 apr 2007, 09:46 |
|
|
JonatanRaven
Support
|
Nja, det är ett "vanligt" grafikkort om jag förstod din beskrivning rätt. Det är iaf ett separat grafikkort och inte integrerat med moderkortet.
Jo, som jag skrev så fungerar samtliga komponenter i datorn separat. Alla fläktar fungerar och även hårddiskarna, cdn och diskettstationen fungerar så länge man inte kopplar in IDE kablarna. Den enda komponent som fungerar oberoende av om IDE kabeln är inkopplad eller ej är diskettstationen.
|
tis 17 apr 2007, 10:30 |
|
|
Samir
|
va konstigt, jag kan inte komma på något mer som du kan göra.
vet du vad, gör såhär. bli medlem på www.alltomxp.se och skriv där i deras forum. : http://www.alltomxp.se/forum/index.php?board=24.0 <- Den direkta linken för ditt ämne.
Där har du riktiga datanördar som kan i stort sätt allt
|
tis 17 apr 2007, 10:57 |
|
|
|
Sida 1 av 1
|
[ 14 inlägg ] |
|