Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Slöja eller inte slöja? 
Författare Meddelande
Forumaktivist
Användarvisningsbild

Mitt EgetForum: diagnoser1.egetforum.se/
 Slöja eller inte slöja?
I Frankrike har man förbjudit muslimska tjejer att ha slöja eller sjal på sig i skolan. Sverige är ju ett fritt land där man får ha vilken religion man vill. Visst det kan man ju tycka är bra, men det finns ju vissa gränser. Personligen har jag inget alls emot att muslimska tjejer/kvinnor har slöja på sig förutsatt att den sitter så att man åtminstone ser ansiktet. Däremot tycker jag inte att dom ska få ha burka eller schador som det heter i Iran. Där döljer man precis alltihop och det enda som syns är ögonen. För några år sen hade dom ett inslag i Lilla Aktuellt där man frågade två burkaklädda tjejer osom gick på en skola om det var deras eget val att ha burka och enligt dom var det så. Jag tror att dom hade blivit avstängda från skolan just för det att dom hade burka. Vad tycker ni om detta? Debattera. Slöja får dom ha enligt mig, men inte burka eller schador, för jag vill ju i alla fall se ansiktet på den jag pratar med.

sön 16 nov 2008, 13:47
Profil WWW
Hjälpsam

Mitt EgetForum: http://gsmteampro.com/forum/
Inlägg Re: Slöja eller inte slöja?
Har man regler i skolan om att man inte får ha huvudbonader burka, slöja, keps eller nåt annat så ska den regeln gälla för alla oavsett religion.
Vi kan inte ändra våra regler enbart för att andra vill det för då kan vi lika gärna låta dom följa sitt eget lands regler när dom kommer till sverige.
Sverige är ett fritt land visst men vi är främst ett kristet land och inget annat så vi ska inte bygga våra lagar och regler på andras religioner.

sön 16 nov 2008, 17:12
Profil WWW
phpBB proffs
phpBB proffs
Användarvisningsbild

Huvudbonader ska inte bäras inomhus enligt den etikett jag har lärt mig. Det baserar sig enligt de flesta på seder från riddartiden, då riddarna tog av sig hjälmen för att visa att man inte kom i fientliga avsikter. Eftersom man självmant slog av sitt eget skydd, så antogs man då vara vänligt inställd. Förut var det därmed helt okej för kvinnor att bära huvudbonad inomhus, eftersom det var nästan uteslutet män som krigade, använde våld. Det finns nåt specifikt klocklag och exakta tiullställningar där kvinnfolk också ska vara utan huvudbonad, men det varierar lite beroende på vilken etikett-bok man slår upp i.

Nu har könsrollerna smält ihop, man kan inte vara säker på vad etiketten grundar sig på, de flesta bryr sig inte. Ungdomar behöver dessutom få ha något att göra revolt mot. Huvudbonader bör därmed vara förbjudna för både flickor och pojkar inomhus i skolorna, utom för köksorna då. :mrgreen: Tar man sin religion så allvarligt att man inte kan sända sitt barn till en skola där slöja inte tillåts, så kan man leta reda på någon specialinriktad privat skola med likasinnande. Jag tycker det är fel att kräva att få göra som man vill bara för att man har en annan religion, man ska ta seden dit man kommer och inte kräva att omgivningen ändrar sin kutym enligt vad man själv tänker.

Samtidigt så ska man givetvis ha rätt att i sitt eget hem få utöva sin religion fritt, utan att det fördöms.

Man ska kunna arbeta likadant som resten av samhället för att det ska gå smidigt till, vi ska vara "only bricks in the wall" där. :shock: Skolan är barnens arbete och därmed ska de där läras att vara en del av en grupp, samtidigt som de uppmuntras till att individuellt skapa sin personlighet. Ett perfekt skolsystem ska komplettera den lagstadgade läroplanen med ett mycket brett urval tillägg, som tar hänsyn till de familjer varifrån barnen kommer. Men sådana resurser finns det ju inte. Varken Sverige eller Finland klarar av att ordna ens modersmålsundervisning åt alla dagens språkminioriteter.... Så mitt förslag är att man skulle kunna ha "casual fridays" i skolorna också, då man får klä sig i keps, slöja eller tom. burkha. Det borde vi väl ha råd med? :P

Peetra.

Skaffa dig Ubuntu, för snabbare surfning och uppstart av datorn! svenska Ubuntu-forumet hjälper dig med precis allt!

sön 16 nov 2008, 18:23
Profil WWW
Support
Support
Användarvisningsbild

Mitt EgetForum: www.egetforum.se
Jag bryr mig inte så länge folk är hela, rena och artiga och låter mig få vara som jag är (dvs hel, ren och oftast ganska artig ;) ).

sön 16 nov 2008, 18:42
Forumaktivist
Användarvisningsbild

För mig gör det inget om de har slöja som täcker håret, men om de täcker sig helt och hållet tycker jag inte om. Jag vill se ansiktet på den jag pratar med.

sön 30 aug 2009, 11:37
Profil WWW
Support
Support
Användarvisningsbild

Mitt EgetForum: http://www.volunteerforum.se
När en religon påverkar ens liv så mkt som på det viset så att det "hindrar" en från att leva ett "normalt" liv så tycker jag att något är fel.

Bom borde skriva om hela koranen eller vare nu kommer ifrån.
Det är kvinnoförnedrande och könsdiskriminerande.
Muslimska män borde väl bära nått liknande annars tycker ja för att jämna ut skillnaderna.

Det där härstammar ju från nån uråldrig tradiktion där kvinnor såldes som fruar (iof så är det ju fortfarande i den kulturen)

Dags att börja leva på 2000 talet snart tycker jag.

Men som alla religoner så handlar det i botten bara om en sak.
PENGAR, och man kanske inte vill ändra på något som drar in pengar till sin "kyrka" "moske" eller vare nu heter. (Vill inte få uppror osv)
och det är nog där problemet ligger många ggr.

Hittade den här för några dagar sen föresten när ja surfade runt lite och sökte på olika dokumentärer
.

"På Internet gör det inget om man stavar fel. Fråga bara alla type-in-nissar."
"Lön är en kompensation för lidandet man får utstå" - Mig

sön 30 aug 2009, 19:34
Profil WWW
phpBB proffs
phpBB proffs
Användarvisningsbild

Ja, Europa får väl ta mer och mer ställning till slöjor då i framtiden, enligt Youtubevideon. ;-)

Ändå, så bygger all lag i Europa på kristendomen, så muslimska traditioner kan inte oförändrade ta över. Islam i Europa och Nordamerika måste böja sig för jämlikheten mellan könen.

Skaffa dig Ubuntu, för snabbare surfning och uppstart av datorn! svenska Ubuntu-forumet hjälper dig med precis allt!

sön 04 okt 2009, 13:13
Profil WWW
Forumaktivist
Användarvisningsbild

Precis! Håller helt med dig, Peetra!

sön 04 okt 2009, 17:55
Profil WWW
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Svara på tråd   [ 8 inlägg ]