Re: Slöja eller inte slöja?
Huvudbonader ska inte bäras inomhus enligt den etikett jag har lärt mig. Det baserar sig enligt de flesta på seder från riddartiden, då riddarna tog av sig hjälmen för att visa att man inte kom i fientliga avsikter. Eftersom man självmant slog av sitt eget skydd, så antogs man då vara vänligt inställd. Förut var det därmed helt okej för kvinnor att bära huvudbonad inomhus, eftersom det var nästan uteslutet män som krigade, använde våld. Det finns nåt specifikt klocklag och exakta tiullställningar där kvinnfolk också ska vara utan huvudbonad, men det varierar lite beroende på vilken etikett-bok man slår upp i.
Nu har könsrollerna smält ihop, man kan inte vara säker på vad etiketten grundar sig på, de flesta bryr sig inte. Ungdomar behöver dessutom få ha något att göra revolt mot. Huvudbonader bör därmed vara förbjudna för både flickor och pojkar inomhus i skolorna, utom för köksorna då.
Tar man sin religion så allvarligt att man inte kan sända sitt barn till en skola där slöja inte tillåts, så kan man leta reda på någon specialinriktad privat skola med likasinnande. Jag tycker det är fel att kräva att få göra som man vill bara för att man har en annan religion, man ska ta seden dit man kommer och inte kräva att omgivningen ändrar sin kutym enligt vad man själv tänker.
Samtidigt så ska man givetvis ha rätt att i sitt eget hem få utöva sin religion fritt, utan att det fördöms.
Man ska kunna arbeta likadant som resten av samhället för att det ska gå smidigt till, vi ska vara "only bricks in the wall" där.
Skolan är barnens arbete och därmed ska de där läras att vara en del av en grupp, samtidigt som de uppmuntras till att individuellt skapa sin personlighet. Ett perfekt skolsystem ska komplettera den lagstadgade läroplanen med ett mycket brett urval tillägg, som tar hänsyn till de familjer varifrån barnen kommer. Men sådana resurser finns det ju inte. Varken Sverige eller Finland klarar av att ordna ens modersmålsundervisning åt alla dagens språkminioriteter.... Så mitt förslag är att man skulle kunna ha "casual fridays" i skolorna också, då man får klä sig i keps, slöja eller tom. burkha. Det borde vi väl ha råd med?
Peetra.
_________________Svensk översättning av guide för moderatorspanelen phpBB3: -->
http://phpbb3.fi/tut/viewforum.php?f=5 Om behörighetssystemet i phpBB3:
http://phpbb3.fi/tut/viewforum.php?f=29Skaffa dig Ubuntu, för snabbare surfning och uppstart av datorn! svenska Ubuntu-forumet hjälper dig med precis allt!